LISA – Główna bohaterka „The Grudge 3” . Starsza siostra kilkuletniej Rose oraz młodsza siostra Maxa. Mieszka w kamienicy w Chicago, w której tajemniczych okolicznościach zginęła rodzina Kimble ( ofiary klątwy). Jest jedyną w całej serii postacią, która wychodzi cało z konfrontacji z Kayako. Jednak jej zwycięstwo nad upiorem jest niepełne – traci brata Maxa a w ciało Rose wstępuje Kayako.
Postać Lisy odtwarza Johanna Braddy
LUSTRO – W całej serii są tylko dwa znaczące momenty, kiedy ów przedmiot codziennego użytku zyskuje na głębszym znaczeniu. Pierwszy pojawia się w epizodzie „Kayako” z „Klątwy Ju-on”. Jest to krótkie ujecie, w którym wolontariuszka Rika spogląda w lustro i dostrzega w nim postać Kayako. Nie chodzi jednak o zwykły efekt wywołania grozy. Zaraz po tym ujęciu następuje scena z Kayako, która spełza po schodach, ale choć zbliża się do Riki, oszczędza ją. Co więcej wydaje się jakby szukła u Riki pomocy albo chciała ją ostrzec (nagle jej zakrawiona twarz upiora zamnienia się w ludzką, zaskakująco łagodną. Dlaczego? Być może ma to związek z ujęciem z lustrem. Shimizu sugeruje, że pomiędzy tymi dwiema postaciami istnieje zwiazek. Zostaje on podkreślony jeszcze bardziej w alternatywnym zakończeniu, „Klątwy Ju-on”, w którym Rika dzieli ten sam los co Kayako, lądując na strychu, gdzie spoczywały także zwłoki Kayako. Shimziu zrezygnował z tego zakończenia, bo wydało mu się zbyt długie.
Skąd sugestia pokrewieństwa losów obu bohaterek? Niestety o samej Rice wiemy tylko tyle, że nie był obojętny jej los innych ludzi (jest wolontariuszką, nie waha się ratować swej przyjaciółki, Mariko). Może Kayako wyczuła, że Rika zroumiem jej los?
Scena z Riką i Kayako: http://www.youtube.com/watch?v=wFTlPGci8fk
Drugi moment, w którym lustro odgrywa znaczącą rolę jest jeszcze bardziej wieloznaczny. Chodzi o scenę z „Ju-on White Ghost”, gdy Atsushi Isobe spoglądając w stojące lustro, dostrzega swe odbicie.
Scena z lustrem:
http://www.youtube.com/watch?v=HGVwms7rRGI&feature=related (ok 5,54 min.)
Dopowiedzmy jeszcze, bo tego nie widać w tym fragmencie filmu, że kiedy Atsuhi odchodzi od lustra, odbicie wciąż w nim tkwi. Ponieważ od momentu tego dziwnego incydentu z lustrem Atsushi zaczyna się zachowywać tak jakby został opętany, scena ta ma istotne znaczenie. Wieloznaczność tej sceny wynika z bogatej symboliki lustra. Powszechnie wierzy się iż w lustrze można zatrzymać czyjąś duszę albo, że może być ono bramą do innego świata (stąd zwyczaj zasłaniania luster w domu, w którymś ktoś zmarł). Kim więc jest „dusza w zwierciadle”? Być może jest to dusza Atsushiego – chłopak popełnił samobójstwo. Tyle, że zdarzyło się dopiero po incydencie z lustrem. Jednym ze symbolicznych znaczeń zwierciadła jest proroctwo, wróżba jasnowidzenie zdarzeń przyszłych. Lustro odbija duszę, zatrzymuje ją i ukazuje na nowo. Czyżby więc mamy do czynienia z kolejny motywem pętli: dusza w lustrze opętuje Atsushiego ten zaś ją wyzwala przez swoją śmierć?
Scena z lustrem:
http://www.youtube.com/watch?v=HGVwms7rRGI&feature=related (ok 5,54 min.)
Dopowiedzmy jeszcze, bo tego nie widać w tym fragmencie filmu, że kiedy Atsuhi odchodzi od lustra, odbicie wciąż w nim tkwi. Ponieważ od momentu tego dziwnego incydentu z lustrem Atsushi zaczyna się zachowywać tak jakby został opętany, scena ta ma istotne znaczenie. Wieloznaczność tej sceny wynika z bogatej symboliki lustra. Powszechnie wierzy się iż w lustrze można zatrzymać czyjąś duszę albo, że może być ono bramą do innego świata (stąd zwyczaj zasłaniania luster w domu, w którymś ktoś zmarł). Kim więc jest „dusza w zwierciadle”? Być może jest to dusza Atsushiego – chłopak popełnił samobójstwo. Tyle, że zdarzyło się dopiero po incydencie z lustrem. Jednym ze symbolicznych znaczeń zwierciadła jest proroctwo, wróżba jasnowidzenie zdarzeń przyszłych. Lustro odbija duszę, zatrzymuje ją i ukazuje na nowo. Czyżby więc mamy do czynienia z kolejny motywem pętli: dusza w lustrze opętuje Atsushiego ten zaś ją wyzwala przez swoją śmierć?
Druga teoria mówi, że Atsushi został opętany przez ducha Takeo, który przybrał postać chłopaka. Lustro bowiem ma zdolność wywoływania obrazów ludzi, którzy stawali przed nim w przeszłości. Trzecia odwołuje się do symboliki lustra jako narzędzia samopoznania, nieświadomych wspomnień, jako odbicia uczuć i trosk ( tych Atsushiemu nie brakuje). Można więc powiedzieć, że zwierciadło które rozdwaja osoby i przedmioty przed nim się znajdujące na odbite i odbijające jest mrocznym alter ego Atsuhiego, jego podświadomością pełną negatywnych emocji, które znajdują ujście w makbrycznym, masowym mordzie.
Scena z lustrem, do którego wnętrza wciągnięci zostają bohaterowie pojawia się w „The Grudge 2” oraz w „Tales from the Grudge”
Zob. alternatywne zakończenie
ŁAZIENKA – Miejsce, w którym Takeo Saeki utopił w wannie Toshio oraz jego kota Mara oraz (w japońskich filmach jest to tylko sugestia). W wersji amerykańskiej: miejsce gdzie Takeo utopił zarówno Kayako jak Toshio.
MARI ASATO – Reżyserka „Ju-on Black Ghost”, scenarzystka, aktorka.
Filmografia:
MATKA - Ważna postać w uniwersum „Ju-on”. Matką jest przecież Saeki oraz kilka innych kobiecych postaci: Noriko Murakami („Ju-on The Curse”), matka Kyoko Suzuki („Ju-on The Curse 2” ), pani Sachie - matka Kazumi i Hitomi Tokunagi („Kląwa Ju-on), matka Kyoko Harase („Klątwa Ju-on 2” ), Miho Isobe („white Ghost”), Kiwako - matka Fukie („Black Ghost”), Emma Williams („The Grudge ”), Trish Kimble („The Grudge 2” ).
Najważniejszymi bohaterkami-matkami są jednak Kayako oraz Kyoko Harase. Ta pierwsza, ponieważ jej postać nawiązuje do znanej w japońskiej kulturze figury bukimi-haha-mono , czyli „monstrualnej matki”. „Monstrualne matki” to kobiety, które wykazują skłonność do szaleństwa a/albo po śmierci do przeistoczenia się w mściwe duchy. Inaczej mówiąc, stanowią zagrożenie dla najbliższych członków rodzinny. Przykłady bukimi-haha-mono: Iwa z „The Ghost of Yotsuya”, teściowa z „Kobiety-diabła”, matka bohatera z „Blind Beast”, matka bohaterów z „Organ”, Shizuko z „The Ring- Krąg”, matka z „A Slit-Mouthed Woman”, matka ze „Strange Circus” itp.
Kayako wydają się łączyć z Toshio przyjazne związki. Oba upiory, dzieląc ten sam tragiczny los, współdziałają ze sobą i nie są do siebie wrogo nastawione. Za to Takeo nie może czuć się bezpieczny, toteż spotyka go jako pierwszego śmierć z rąk upiora Kayako.
Drugą interesującą matczyną postacią jest Kyoko Harase, bohaterka „Klątwy Ju-on 2” . Kyoko na skutek wypadku spowodowanego przez Toshio traci własne dziecko. Jednakże ponownie za sprawą Toshio (przez dotknięcie brzucha) staje się matką nowo poczętego dziecka. Nie wiadomo kim jest rozwijające się w brzuchu dziecko poczęte w tak niecodziennych okolicznościach, na pewno jednak nie może być zwyczajne. Kiedy nadchodzi czas rozwiązania, z wnętrza Kyoko wydostaje się Kayako.
Scena porodu
Pozostawia po sobie małe zawiniątko, które okazuje się być niemowlakiem płci żeńskiej.
MOTYW PĘTLI/KOŁA - Motyw pętli/koła wyraża się w powtarzaniu zdarzeń, postaci, scen i ujęć. Ma on symbolizować powtarzalność cyklu życia i śmierci, wyrażać jego fatalizm i podkreślać pesymistyczną wizję ludzkiej egzystencji, jako nieustannie przebiegającej w cieniu śmierci.
Motyw pętli/koła przewija się przez wszystkie części serii „Ju-on, a zasygnalizowany zostaje on już w otwierających każdy film słowach, wyjaśniających znaczenie klątwy ju-on. Działanie klątwa opiera się bowiem na mechanizmie jej ciągłego odradzania się przez śmierć kolejnych ofiar. Można go dostrzec także w strukturze serii (japońskiej): powtarzający się epizod „Kayako” i scena schodzenia przez upiora ze schodów. W „Klątwie Ju-on” na przykład film otwiera przybycie do nawiedzonego domu Riki. Potem dziewczyna znika zupełnie lub pokazuje się na dalekim planie, by finale znów stać się główną postacią. Do filmowych postaci twórcy serii wracają zresztą bardzo często. Pomijając obecnych we wszystkich amerykańskich i sześciu japońskich filmach (wyreżyserowanych przez Shimizu) Kayako, Toshio i Takeo, bohaterowie, którzy pojawili się we wcześniejszym filmie, występują ponownie Rodzeństwo Kanna i Tsuyoshi z „Ju-on The Curse” byli poprzednio bohaterami w „4444444444” i „Katasumi”. Izumi po raz pierwszy pojawiła się w „Ju-on The Curse” (jako głos), obcena jest w „Klątwie Ju-on”, a Chiharu, która była jedną z koleżanek Izumi jest jedną z bohaterek w „Klątwie Ju-on 2” . Także w serii The Grudge mamy do czynienia z podobnym pomysłem: Karen jest najważniejszą postacią w „The Grudge”, ale pojawia się także w „The Grudge 2” . Los Jacka Kimble z „The Grudge 2” jest kontynuowany w „The Grudge 3” . W „The Grudge 2” mamy nawet do czynienia z dosłownym motywem pętli, gdy Aubrey Davis wraca do mocy, w którym popełniono morderstwo ma Kayako i powtarza jej los, strasząc w domu Saekich zamiast Kayako.
Powtarzają się także imiona (Kyoko – egzorcystka z „Ju-on The Curse” i aktorka horrorów z „Klątwy Ju-on 2” ) oraz ich zawody (postać detektywa nie występuje tylko w „Klątwie Ju-on 2” , „Ju-on White Ghost” i „The Grudge 2” i The Grudge 3” ).
Twórcy serii mają też swoje ulubione ujęcia, do których wielokrotnie wracają. Np. ujęcia schodów z domu Saekich powtarzają się niemal w każdym filmie, podobnie zresztą jak obraz budynku ze wnętrz, ukazujący jego bok. Co więcej nawet w obrębie jednej sceny da się ów motyw zauważyć. Na przykład scenę, w której Kayako spełza ze schodów z „Ju-on The Curse” otwiera ujęcie ukazujące twarz Toshio z otwartymi ustami i trzymającym telefon. Niemal to same ujęcie zamyka całą scenę.
Klątwa Ju-on:
- Nagroda dla najlepszego zagranicznego filmu, Screamfest, 2002
- Nominacja do nagrody Saturna, Amerykańskiej Akademii SF, Fantasy i Horroru za najlepsze wydanie DVD, 2005
Klątwa ju-on 2:
- Nominacja dla Takashi Shimizu za najlepszy film, Międzynarodowy Festiwal Filmowy Stiges- Katalonia, 2003
The Grudge:
- Nagroda dla Christophera Young za muzykę, BMI Films & TV Awards
- Nominacja do nagrody Saturna Amerykańskiej Akademii SF, Fantasy i Horroru za najlepszy horror, 2005
- Nominacja dla Takashi Shimizu za najlepszy filmu, Międzynarodowy Festiwal Filmowy Stiges- Katalonia, 2004
- Nominacja do MTV Movie Awards dla Sarah Michelle Gelar za najbardziej przerażający występ, MTV Movie Awards, 2005
- Nominacje dla: Sarah Michelle Gellar w kategorii - aktorka w akcja/przygoda; KaDee Strickland w kategorii – straszna scena; Yuya Ozeki w kategorii – scena krzyku, dla filmu w kategorii – thriller, Teen Choice Awards, 2005
The Grudge 2:
- Nominacje dla: Amber Tamblyn w kategorii –aktorka w horrorze, Arielle Kebell w kategorii – krzyk, Teen Choice Awards, 2007
NAGRODY / NOMINACJE – Seria Ju-on / The Grudge zdobyła łącznie dwie nagrody oraz siedem nominacji na różnego rodzaju festiwalach i plebiscytach. Najbardziej prestiżowa jest nagroda dla „Klątwy Ju-on” zdobyta na renomowanym festiwalu grozy, Scremfest w 2002 r..( na zdjęciu główne trofeum tego festiwalu).
A oto szczegółowa lista wyróżnień:Klątwa Ju-on:
- Nagroda dla najlepszego zagranicznego filmu, Screamfest, 2002
- Nominacja do nagrody Saturna, Amerykańskiej Akademii SF, Fantasy i Horroru za najlepsze wydanie DVD, 2005
Klątwa ju-on 2:
- Nominacja dla Takashi Shimizu za najlepszy film, Międzynarodowy Festiwal Filmowy Stiges- Katalonia, 2003
The Grudge:
- Nagroda dla Christophera Young za muzykę, BMI Films & TV Awards
- Nominacja do nagrody Saturna Amerykańskiej Akademii SF, Fantasy i Horroru za najlepszy horror, 2005
- Nominacja dla Takashi Shimizu za najlepszy filmu, Międzynarodowy Festiwal Filmowy Stiges- Katalonia, 2004
- Nominacja do MTV Movie Awards dla Sarah Michelle Gelar za najbardziej przerażający występ, MTV Movie Awards, 2005
- Nominacje dla: Sarah Michelle Gellar w kategorii - aktorka w akcja/przygoda; KaDee Strickland w kategorii – straszna scena; Yuya Ozeki w kategorii – scena krzyku, dla filmu w kategorii – thriller, Teen Choice Awards, 2005
The Grudge 2:
- Nominacje dla: Amber Tamblyn w kategorii –aktorka w horrorze, Arielle Kebell w kategorii – krzyk, Teen Choice Awards, 2007
NAWIEDZONY DOM – W serii „Ju-on” (filmy T. Shimizu) oraz w „The Grudge” nawiedzonym domem jest dom jednorodzinny w Tokio, w dzielnicy Nerima. Dzielnica ta istnieje naprawdę. Zdjęcia do filmu powstawały jednak w domu w prowincji Saitima, który stanowił scenerię również telenoweli.
W filmach „The Grudge 2” i „The Grudge 3” – nawiedzonym domem jest kamienica w Chicago, Illinois. Przy czym w „The Grudge 3” zdjecia ulicy obok budnku nakręcono w jednym z bułgarskich miast.
NIEBIESKI KOLOR - Kayako oraz jej zmarły kilkuletni syn, Toshio mają sinoniebieski kolor skóry, który może być efektem śmierci wyniku uduszenia na skutek zmiadżenia tchawicy (Kayako) lub utopienia (Toshio), ale może być również odczytany jako nawiązanie do sposobu, w jaki przedstawiono w teatrze kabuki duchy. Aktorzy odtwarzający postacie istot z zaświatów używają specjalnego makijażu zwanego ai guma - składa się on z bladoniebieskich linii malowanych na twarzy. Kolor ten symbolizuje śmierć i jest przypisany do postaci złych duchów.
NIETYPOWE FILMIKI ZWIĄZANE Z „JU-ON"/ "THE GRUDGE"
Jak zrobić się na Kayako:
Ju-on the Sims Grudge –film w odcinkach
Reportaż w TV o rocznicy Ju-on
Megumi Okina (kulisy)
Frag. castingu do roli Naoko, „The Grudge 3”
Filmik zza kulis The Grudge 2 (T. Shimizu, Takako Fuji i aktorzy opowiadają o Kayako)
http://www.youtube.com/watch?v=BSUwOy1rqjANOBUHITO KITSUGI - Autor zdjęć do "Ju-on The Curse" i "Ju-on the Curse 2".
Filmografia: http://www.imdb.com/name/nm1233027/